srijeda, 24. listopada 2018.

Ašikovanje - običaji oko zasnivanja porodice

Prije  braka  postojao  je  niz  običaja  koji  su  prethodili  konačnom,  na  ovim prostorima više običajnom preuzimanju drugog nač... thumbnail 1 summary

Prije  braka  postojao  je  niz  običaja  koji  su  prethodili  konačnom,  na  ovim prostorima više običajnom preuzimanju drugog načina života. Sam brak kod drugih naroda bio je više vjerski, odnosno crkveni brak. Kod Bošnjaka je još od perioda srednjeg vijeka postojao građanski brak, sklapan na jednostavan način.

Takav  brak,odnosno početak zasnivanja porodice, održao se do današnjeg vremena, s manjim više formalnim  izmjenama,  jer  „nekad  se ašikovalo,  a  sad  se  omladina  zabavlja“

Osnovna  razlika  između  ašikovanja  i zabavljanja jest u tome što ašikovanje nije podrazumijevalo nikakav tjelesni kontakt.

„Ako bi se, recimo, desilo da momak darne curu,  makar  i  prstom,  on  je  nju  odma' moro'o ženiti, tako je prije bilo. Inače se posle  za  njusvašta priča inijedan  drugi momak je neće.“
Mladi ljudi su se nekad družili na tzv. sijelima, svadbama, pilavima i vašarima i sl.
Od ovih događaja  svakako  su najzanimljivija  bila  sijela.  Na  sijelima  se obično ljuštio ili komio kukuruz, a mladi muškarci su ponekad znali pješice i po noći preći i veliku razdaljinu, samo da bi prisustvovali jednom ovakvom sijelu i bili u društvu djevojke „u koju su se zagledali“. Informatori spominju da se iz Sapne često pješke znalo i u Teočak otići da bi se prisustvovalo nekom sijelu. Doduše, omladina bi tada ostajala i po  dan -dva kod rodbine i rijetko bi se odmah vraćala. U Sapni i okolini (naročito u mjestu Goduš, koje je ponajbliže Teočaku) ima dosta brakova sklopljenih između djevojaka i momaka iz Sapne i Teočaka.

Na sijelima se najčešće ljuštio kukuruz koji je sa njive dovožen kolima sa volovskom zapregom i sipan na gomilu nasred avlije. Omladina bi se navečer okupljala, sjedala oko gomile, razgovarala, pjevala i usput ljuštila kukuruz. Signal za udvaranje, a kasnije i ašikovanje, bio je kukuruz oljušten i okomljen do pola kojeg je momak dodavao djevojci. 
 Ukoliko  ona  uzme  kukuruz,  to  je  bio  znak  da  prihvata  udvaranje.  Momak  bi tada prišao i sjeo do nje i razgovor bi se vodio između njih dvoje. Prije nego bi momak sjeo do djevojke pripremio bi posebno uređen kukuruz, djelimično oljušten sa listovima iscjepkanim  na  sitne  trake  (da  poprimi  oblik  cvijeta),  koje  bi  djevojka  za  vrijeme razgovora polahko čupala. Da je momak zainteresovan pokazivao bi to i tako što bi ponekad okomio zrno sa kukuruza i njime pogađao djevojku. Djevojke bi pak svoju čežnju, želje i htijenje znale iskazivati i pjesmom, kao što su:

Mjesečina, mjesec u oblaku,
ja u sobi, dragi u sokaku.
Pusti mene, majko, do sokaka,
ja sam mlada, ne bojim se mraka.
...
Svekrva mi poslala po sinu
dukat mali stavila u svilu.
Što će meni svekrvina svila
kad ne volim njezinoga sina?
....
Je'na tica mala svakom tugu dala.
i meni je, vala, do tri tuge dala:
je'na mi je tuga - što ja nemam druga,
druga mi je tuga –valja mi umrijeti,
treća mi je tuga – nemam dragog svoga.
...
Svekru babi svilenu košulju -
svile mu se kosti od bolesti.
A svekrvi mrku anteriju -
smrklo joj se, nikad ne svanulo.
A zaovi je'nu kitu cvijeta -
Bog je kin'o sa ovog svijeta.
A đeveru svoju seku milu -
ili seku ili amidžišnu.

Šezdesetih godina XX stoljeća u tzv. donjem kraju (mjesta bliže gradu Zvorniku) među mladim djevojkama pjevala se i sljedeća pjesma:

Da je meni gujinoga slaka
da otrujem trojicu momaka:
prvog tića Adema Lupića,
drugog tića Hrustana Lolića,
trećeg tića Agana Ramića.

Kada se mladi zagledaju, slijedi nastavak ašikovanja. Dalje bi se nastavljali viđati na  pilavima, vašarima ili na sijelima u kući kod rodbine. Na pilavima i vašarima bimomak i djevojka šetali ili stajali na jednom mjestu i razgovarali (ašikovali). U pratnji djevojke često je bio i neko njen, brat ili sestra, rodica ili rođak. Po izjavama informatora da se zaključiti da se nekad nije znalo za ljubomoru pa se dešavalo da momak ili djevojka tokom jednog sijela, pilava ili vašara znaju „poašikovati“ i sa više momaka ili djevojaka, ali se ipak znalo ko je onaj pravi ili ona prava.


Katkad bi momak otišao i do djevojkine kuće i ašikovali bi tako što bi ona stajala  na prozoru, a on ispod ili bi se razgovor vodio na kapiji ili pak kroz mušebake

Kolika je bila snaga i volja mladosti da bude na ovakvim sijelima i da ašikuje govore i izjave informatora koji kažu da su na ovakva sijela često odlazili sa njive, sa kopanja, opravši lice, ruke i obuću na nekom potoku, a sve u želji da se više vremena provede u društvu dragih osoba.

Autori: Munir KAHRIMANOVIĆ, prof. i Dr. sc. Jusuf OMEROVIĆ

Nema komentara